whitelion1.jpgElf 1: Te haver... a patkányok beszaladtak a toronyba. Most mi legyen?

Elf 2: Ereszd rájuk a macskákat.

Elf 1: Nem lehet. Nem férnek be az ajtón. Meg különben is, ide vannak kötve a szekér elé.

Két hete játszottam egy meccset Dzsoki skavenjei ellen 2500 pontból. A legnagyobb tanulsága a csatának az volt, hogy a szekerek nem tudják megostromolni az épületbe behúzódott ellenséges osztagot. ...meg az, hogy jobban kellene ismernem a szabályokat. Szóval össze is szedtem gyorsan az épületekre vonatkozó "apróságokat", hogy legközelebb kevesebb marhaságot csináljak a pályán.

A teljes csata leírásával nem fárasztalak titeket: annyi a lényeg, hogy egészen az 5.körig full nyerésre álltam, de menet közben valaki belefirkált a Sors Könyvébe (valószínűleg én voltam) és egyetlen kör alatt megfordult az állás. Csúnyán kikaptam. A tanulságokat alább sorolom.

Warhammer Fantasy szabályok: harc az épületben

- Mozgás fázis szempontjából: Az épületek a terepasztalon mozgó egységek szempontjából áthatolhatatlan (impassable) területnek számítanak, tehát nem lehet "csak úgy" átgyalogolni felettük. (Kivéve a goblin póklovasoknak, és még egy-két egységnek, de az különleges szabály alá tartozik.) Viszont, az impassable szabály ellenére a legtöbb egység be tud menni, és elfoglalhatja az épületet. Szóval vagy megkerülöd, vagy bemész.

- Belépés: Egy egység akkor tud bemenni az épületbe, ha a Mozgás Fázisban talpkontaktusba kerül vele, és még senki sincs odabenn. (Tehát egy épületben egyszerre csak egy osztag lehet.)

- Masírozás (march) után/közben nem lehet épületet foglalni. Az túl bonyolult feladat egy egyszerű katonának egyetlen Mozgás Fázis alatt...

- Kilépés: A "bentlakós" egység a "remaining moves" fázisban tud kijönni, de csak akkor, ha nem éppen abban a körben foglalta el az épületet. Rakd bármilyen neked tetsző - és szabályos - pozícióba az osztagot úgy, hogy a hátsó sor talpkontaktban legyen az épülettel. Egy bábú sem rakható a mozgásának kétszeresénél távolabbra az épülettől.

- Egységtípusok: Az épületbe csak az alábbi csoportba tartozó figurák léphetnek be: infantry, monstrous infantry, war beast, monstrous beast, swarm. A hadigépek is bekerülhetnek, de rájuk speciális szabály vonatkozik. (Lásd: alább.) 

- Egy kis technikai tanács, a gyengébbek kedvéért, egyenesen a szabálykönyvből: Ha nem fér "be" vagy "rá" az egész egység az épületbe/re, ne aggódj. Elég egyetlen figurát ráraknod, nehogy elfelejtkezz az osztagról. ...a többit meg kirakhatod a pálya szélére, nem számítanak halottnak.

- Egyszerre csak egy osztag lehet bent egy épületben, "a karaktereivel együtt". A karakterek később ki-be mozoghatnak az osztagból/ba, mint ByTheWay az X-faktorból/ba.

- Épületből kifelé nem lehet rohamozni! Ha valamiért (pl Frenzy miatt) muszáj, akkor is csak kilép az egység az épületből a fent leírt szabályok szerint. A lehető legközelebb az ellenséges egységhez.

- Lövés befelé: Lövések szempontjából nincs sok változtatás: az épületben levők ugyanúgy lőhetőek,mint bármi más. Csupán Hard Coverben vannak. Illetve, nincs "sorátlövés" az egyébként erre alkalmas dolgokkal. (Pl: RBT.)

- Lövés kifelé: Ha lövész egység van bent a toronyban, az 360 fokban körbelát/körbelő. A távolságot ekkor mindig az épület célponthoz legközelebbi pontjától mérjük.

- Template sebzések: Ha egy bármilyen template-et használó fegyver találja el az épületet, (pl Kőhajító, ágyú, stb...) D6 találatot kell számítani az épületben tartózkodó egységnek. Ha kőhajítóval találják el, csak akkor számítjuk a legmagasabb erőt, ha a template közepe az épületet éri. Egyébként az alacsonyabb érték számít.

- Épületharc: Ha el akarod pusztítani a bentlakós egységet, ugyanúgy bejelenthetsz rohamot az épületre, mint bármilyen más egységre. Akár többet is, több oldalról, ha van rá osztagod. Viszont!  Hiába a több roham bejelentésének lehetősége, csak egy osztag érhet el valós közelharcba. A többinek rontott roham keletkezik. A szabálykönyvben az van, hogy a "controlling player" dönti el, melyik egység fejezi be a rohamot, de ezt lécci magyarázza már el valaki kommentben, mert nem biztos, hogy jól értem. Pl: jobbról is, balról is rohamot indítok, mindkettőt megdobom. Ezután én választok, melyik egységem fog valójában harcolni? ...vagy jobbról is, balról is rohamot indítok, hátha az egyik rohamtávot elrontom?

- Mágia: Épületben is ugyanúgy lehet varázsolni, mint kint, a mezőn. Ha miscastot nyomsz, és a template robbanás jön ki, azt a fent már taglal "template sebzések" alapján kell kidolgozni, de egyébként más variálás nincs.

- Rohamreakciók: Az épületben álló osztag "Hold" vagy "Stand and Shoot" reakciót választhat, nem futhat el. 

- Rontott Terror teszt: Ha a bentlakók elrontották a támadóval szembeni Terror tesztet, akkor sem szabad kimenekülniük! Ehelyett maradnak a helyükön, és a négy fal közt várják be végzetüket. Ilyenkor úgy kell számolni, hogy "Hold" pozíciót választottak, de a fear-teszten automatikusan elbuktak.

- Harci fázis: A rohamozó osztag minden, rohamból származó előnyét elveszti. (Ide tartozik a CR, az impact hit, speciális fegyverek előnyei, stb...) Mindkét játékos kiválaszt 10 katonát az osztagából, és csak ezek tudnak közelharcba bonyolódni egymással. (Nyilván, ha kevesebb főt számlál az osztag, akkor nincs választási lehetőség: az küzd, aki van.) Ha karakterek is vannak az osztagokban, és mindkét játékos szabályjunkie, akkor kockadobással döntik el, ki kezdi a kijelölést. Néha bizony van ennek értelme. A támadók kijelölésénél a méret is számít: monstrous infantry/cavalry/beasts modellek darabja három főnek számít, a szörnyek (monster) öt főnek. (Ebbe már beleszámít a lovas is, ha van.)

-  A 10 harcoló katona:  Normál kezdeményezés történik, és közelharcba mindig 10 fő ér. Akkor is, ha valami miatt a kijelölés és az ütésváltás között felfordult pár ember közülük. ...már persze, ha van még az osztagból, aki a halott helyébe lépjen. Egy adott főre maximum öt ellenség csaphat.

(Pl: Kisgenyó, a mágustanonc bevette magát a Varázstoronyba 9 testőrével, amitől hirtelen fővarázslónak érzi magát. Dobálja kifelé a mágikus Borostyánlándzsákat, és fenyegetőzik, hogy ha nem kap elég kaját, pénzt, meg nőt, akkor átváltoztatja magát mantikorrá és felprédálja a környéket. A parasztok megelégelik, és hordába verődve ostromolják meg a tornyot. Kisgenyó testőrei ki is lőnek párat, de 10 nyalka ifjú mezőgazdász átpréseli magát a lőréseken. Bármennyire is sajnálják, csak öten férnek a varázslóhoz egyszerre, hogy változatos irányokból visszatömködjék belé a borostyán lándzsáit.)

- Kihívások: Normál módon történnek, de csak az hívható ki és az fogadhatja el, aki a 10-10 kijelölt főben benne van.

- Speciális támadások (pl Stomp): Normál módon történnek, csakhogy - egyértelmű base contact hiányában - a védekező fél jelöli ki a figuráját, amik bekapták. Kivéve persze, ha épp' kihívás (challange) közben van a speciális támadást leadó bábú. 

- CR: A közelharc nyertesének kiszámolásánál kizárólag az okozott sebek számítanak, plusz a zenész nyújtotta ritmus esetleges bónusz. Sem sorbónusz, sem zászlós, sem rohamból származó előnyök nem jönnek szóba!

- Ha a bentlakó veszít: A vesztes tesz egy töréstesztet. (Break test.) Fontos, hogy mindig steadfastnak számít, akármennyi "sora" is van. Ha megdobja, akkor bent marad. Ha nem, akkor ki kell rakni a szűrét az épületből, a feljebb már említett módon, csak egyelőre pofával a támadó felé. Utána kell dobnia a menekülést. A támadó nem üldözhet, hiszen köztük van az épület... viszont elfoglalhatja azt, ha akarja. Ha nem, akkor egy incset visszalép a falaktól.

- Ha a bentlakó nem veszített: Ha az épület védői nyerték a közelharcot, vagy elvesztették, de a Break tesztet megdobták, akkor a támadónak egy incset vissza kell lépnie, kibontakozva ezzel a közelharcból. Ha folytatni akarja, a következő körben megint rohamozhat! (Igen, ilyenkor szokták szétlőni őket az ágyúk.)

- Ha a támadó veszített: Nem kell Break tesztet dobnia! Tudják jól, hogy ha vesztettek is, az épület védői nem fognak kirohangálni, hogy levágják a támadó osztag menekülőit.

- Pánik tesztek: Nincs külön szabály rá, minden megy normálisan.

- Kastélykomplexumok: Lehet, hogy a Loire-völgyet akarod lemodellezni, és óriási kastélyokkal pakolod be az egész pályát. Senki sem akadályoz meg ebben. ...de ebben az esetben célszerű lehet a nagyobb (6x6 incsnél nagyobb) épületeket különböző szárnyakra darabolni fejben.

- Szekerek nem rohamozhatnak meg épületet. ...hacsak nem akarnak egy marék fogpiszkálóvá törni a kőfalon.

 ...kihagytam valamit? Írd meg kommentben. :)

Szerző: StyxWar  2014.12.11. 15:54 3 komment

Címkék: csata warhammer high elf skaven warhammer szabályok White Lion

A bejegyzés trackback címe:

https://styxmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr316950893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fattyú 2014.12.12. 00:12:44

"Pl: jobbról is, balról is rohamot indítok, mindkettőt megdobom. Ezután én választok, melyik egységem fog valójában harcolni? ...vagy jobbról is, balról is rohamot indítok, hátha az egyik rohamtávot elrontom?"

Pontosan: ha biztosra akarsz menni, több osztaggal is rohamot jelentesz, és ha több is odaérne, kiválasztod a szerencsés nyertest.
Amit kihagytál: ha a támadó tüzeset sebez, épületharcban újradobhatja a rontott to woundot.
Illetve kilövésnél szintenként max. 5 model lőhet.

StyxWar 2014.12.12. 09:49:20

@Fattyú:

Köszi!

A tüzes sebzés... tényleg kihagytam! Ezt is köszi. :)

Kilövés: ...öö... na, ez nálam teljesen kimaradt, fejben is. Szintenként max. öt? Mármint milyen szint? Épületszint? Azt is figyelni kell??

olajosg 2014.12.12. 11:33:50

Bizony, pedig ez még a csatában is előkerült :)
Egy pár dologra viszont nem emlékeztem, a frenzysek pl nagyon szívnak így.
ja, és most néztem a faq-ban van egy nagyon-nagyon fontos dolog (főleg skaveneknek): nincs sorbónusz annak, aki épületben van! sose, semmilyen.

Igen, az épület szintjeit előre meg kell határozni közmegegyezéssel :) és hiába állsz be 40 íjásszal egy 2 szintes épületbe, csak 10en lőhetnek ki.